Home » Resurse Web Design » Estetica unui site

 
 
 

Estetica unui site

CE INSEAMNA UN SITE DE CALITATE?
CUM ARATA UN SITE FRUMOS?
CE ESTE UN SITE?
UN SITE NU ESTE FRUMOS DACA NE PLACE NOUA – UN SITE ESTE FRUMOS DACA LE PLACE VIZITATORILOR!

DEFINITIE SITE – Spatiu pe care sunt situate informatii in reteaua internet .
DEFINITIE PORTAL – O poarta de intrare pe internet intr-un spatiu virtual compus din mai multe site-uri sau dintr-un sigur complex grafic care include facilitatile mai multe tipuri de site-uri.
DEFINITIE WEBDESIGN – Activitatea prin care se creaza un site de internet .
DEFINITIE WEBDESIGNER – Persoana care se ocupa cu crearea de site-uri de internet
DEFINITIE USER FRIENDLY – Principalul criteriu de clasificare a site-urilor pe internet .

La inceputurile internetului asistam la nasterea primelor site-uri care in marea lor majoritate erau rezultatul unor webdesigneri care lucrau in regim de freelancer ( pe cont propriu ) . Treptat , internetul a evoluat si odata cu aparitia portalurilor si site-urilor cu un volum foarte mare de informatii a , fost necesara organizarea webdesignerilor in echipe de web design pentru a face fata cerintelor din ce in ce mai complexe ale pietei .

Azi webdesignerul nu mai poate face nimic ca freelancer . De ce ? Crearea unui site nu mai poate fi sarcina unui singur om , nu se mai poate incredinta un proiect de site unei singure persoane deoarece nu ar puatea crea un produs competitiv pe cea mai aglomerata piata din lume , pe internet . Un freelancer, oricat de bun ar fi el , nu va putea sa aiba notiuni de programare si grafica si, in acelasi timp, sa fie un foarte bun optimizator si sa aiba notiuni avansate de marketing pentru a integra site-ul in segmentul de piata corespunzator si sa cunoasca destule elemente de sociologie , psihologie si promovare pentru a determina corect grupul tinta de vizitatori si nici pe departe nu va putea integra cunostinte avansate de cromatica , concentrarea punctului de interes, comunicare , limbaj si foarte multe alte aspecte care tin de crearea unui site in ziua de azi .

Multi webdesigneri fac greseala de a se auto-situa pe o treapta profesionala superioara celorlalti si acest lucru ii face ignoranti iar pe fondul lipsei totale de empatie, realizeaza site-uri pentru ochiul lor si care sa se incadreze in notiunea lor despre frumos . Aceasta problema este accentuata si de mediul in  care traiesc si isi desfasoara activitatea acesti webdesigneri , mediu care le apreciaza munca deoarece o inteleg . rezultatul este dezastruos si se materializeaza in site-uri cu grafica, functionalitate si adresabilitate limitata. De ce limitata ? Este foarte greu de realizat si mai ales de recunoscut ca noi, cei care ne ocupam de site-uri suntem o minoritate care uitam de multe ori ca lucram pentru majoritatea vizitatorilor din Romania, care ,ne place sau nu, au facut ca OTV si Taraf sa fie televiziunile cu cea mai mare audienta din tara .

Astfel principala problema a webdesignului romanesc este adresabilitatea . Foarte multi profesionisti din acst domeniu creaza adevarate opere de arta grafica si cauta sa se exprime cat mai elevat si mai elegant devenind adevarati artisti ai webdesignului,  ignorand faptul ca mari artisti nu au fost recunoscuti si apreciati postmortem si ignorand faptul ca ei nu trebuie sa creeze opere de arta sau produse de lux, ci bunuri de larg consum.

Este foarte greu pentru webdesigner si chiar si pentru propietarii site-urilor, de multe ori , sa inteleaga ca produsul final se adreseaza romanilor si Romania este tara unde un manelist cunoscut este platit cu 2000 de euro pentru fiecare melodie cantata sau tara in care cititorii de carti si pasionatii de cultura generala sunt specii pe cale de disparitie. Din acest punct de vedere daca ne consideram inteligenti ar trebui sa nu mai criticam , de exemplu, manelistii . Ar trebui sa dam dovada de inteligenta si sa analizam stiintific aceast segment majoritar si sa invatam de la ei aspectele strict pozitive ale cailor lor de comunicare si transmitere a mesajelor.

Daca vom face o analiza psiho-sociala a manelistilor vom observa ca , voluntar sau poate mai mult involuntar ei reusesc sa transmita mesaje care sa se muleze pe profilul psihologic al marii majoritati . Ei nu au facut o mare descoperire in transmiterea mesajului ei, doar aplica cai vechi de cand lumea si transmit mesaje principale evazive in care sa se poata regasi toata lumea la fel cum fac ghicitorile sau horoscoapele. Acest gen de transmitere a mesajelor colective cu caracter de personalizare este combinat cu prezente cromatice, in contraste inadecvat de pronuntate care atrag atentia si fixeaza centre de interes cognitiv si pentru a completa ansamblu introduc elemente de interes sexual care conform teoriei Freudiene, este instinctul ce ne guverneaza existenta . SI in acest mod , combinant mesajul cu cromatica si cu sexualitatea , manelisti reusesc sa se faca intelesi si apreciati de marea majoritate a romanilor .

CE INSEAMNA UN SITE DE CALITATE ?

Un site de calitate este acel site care poate fi utilizat de oricine, de pe orice platforma hard sau soft , pe orice fel de conexiune si genereaza profit sau imagine.

CUM ARATA UN SITE FRUMOS ?

Un site frumos este acel site care se pliaza perfect pe cerintele estetice ale grupului-tinta de vizitatori . Un site frumos adresat rromilor trebuie sa fie cu o coloristica enervanta pentru noi, un site adresat credinciosilor trebuie sa fie in culori deschise si cu elemente traditional artizanale iar un site care se adreseaza manelistilor trebuie sa fie manelistic si din acest punct de vedere apare marea contradictie .

DE CE SA FAC UN SITE MANELISTIC ?

1.  Pentru ca manelistii reprezinta majoritatea .

2. Pentru ca modul manelistic de transmintere a mesajului este mult mai bun decat orice alta metoda si se pliaza perfect pe psihologia colectiva a romanului .

3. Pentru ca vreau sa fac bani si sa imi fac imagine .

4. Un site manelistic va fi inteles si de cei cu doua facultati , un site pentru cei cu doua facultati sigur nu va fi accesibil celorlalti.

SUNT SI SITEURI CARE NU TREBUIE SA FIE MANELISTICE ?

In mod obligatoriu, toate site-urile ce se adreseaza celor care sunt in formare intelectuala nu trebuie sa fie manelistice . Aceasta abordare manelistica , care , de ce sa nu recunoastem este dezonoranta , face parte din dezvoltarea noastra ca popor . Intr-un viitor mai apropiat sau mai indepartat gradul de cultura si civilizatie va creste odata cu evolutia noastra si aceasta etapa de tranzitie va fi uitata dar , pentru o adesabilitate corecta trebuie sa ne aliniem la cerintele pietei actuale si sa facem ce se cere si mai ales trebuie sa facem site-uri care sa poata fi intelese acum si de toata lumea.

CUM FACEM UN SITE FRUMOS SI DE CALITATE ?

  1. PRIMA ETAPA IN CREAREA UNUI SITE este determinarea grupului tinta de vizitatori . In functie de gradul de cultura, varsta,  venituri si orientari socio-profesionale putem stabili o structura si o abordare accesibila vizitatorilor si la nivelul asteptarilor acestora .
  2. A DOUA ETAPA IN CREAREA UNUI SITE este alegerea graficii site-ului . Aici empatia este elementul determinant . Trebuie sa vezi site-ul prin ochi vizitatorului si sa tii cont de definitiile lui despre frumos ignorand total scara proprie de valori si de caracteristici estetice. Pentru a fi mai usor sa intelegeti aceste concept am sa va explic stiintific de ce un site predominant roz sau verde , care ni s-ar parea noua total inadecvat, ar putea fi solutia miraculoasa din punct de vedere grafic .

Dupa cum stim, personalitatea, caracterul si temperamentul unei persoane sunt caracteristici psihologice cu care omul  se naste sau sunt dobandite in interactiunea sa cu mediul . Fiecare personalitate are cate o culoare in care se regaseste, dar in general influenta si semnificatia subconstienta a culorilor predominante este acelasi :

–          rosu – impulsivitate, irascibilitate, pasiune , spontaneitate

–          galben – veselie, fericire , sensibilitate, posesivitate, nesiguranta

–          albastru – calm, incredere , perfectionism , bunatate

–          verde – tonus, prietenie, autoritate, permisivitate

–          alb – puritate, curatenie, inocenta, simplitate

–          negru – misterios, necunoscut, sobru, serios

–          violet – fantezie, fanatism

–          portocaliu – sexualitate , caldura , bunatate

–          roz – tinerete , imaturitate, copilarie, bucuria de a trai

Analizand astfel elementele de contrast cromatic si influenta lor psihologica vom vedea ca o ghicitoare sau un manenlist cu 2 clase aplica involuntar tehnici demne de un foarte bun psiholog si ceea ce pentru noi si constientul nostru este urat ( cum ar fi de exemplu combinatia de roz cu verde ) creaza in realitate in subconstientul vizitatorului (si chiar si al nostru) puncte de interes maxim care,  chiar daca le negam, se stabilesc in memoria noastra si ajungem ca sa retinem versuri dintr-o manea care nu ne intereseaza si nu se preteaza la nivelul nostru de cultura fara a reusi sa retinem cu aceiasi usurinta detalii de cultura generala cum ar fi citate din Albert Einstei. Ne trezim ca total involuntar, putem da citate din Adrian Copilul Minune dar nu am memorat citate din mari pictori, fizicieni , etc. Sunt sigur ca acum, cand cititi aceste randuri, accesati fisierele de memorie cu citate si stiti ca am dreptate . Mai ramane sa faceti pasul urmator si sa intelegeti ca trebuie sa creati un site care sa aiba acelasi efect ca o manea si cand veti reusi sa faceti un site care sa fie la fel de cunoscut ca expresia “ Sa moara dusmanii mei “ atunci sa stiti ca ati realizat ceva deosebit.

  1. A TREIA ETAPA IN CREAREA UNUI SITE este sexualitatea punctelor de interes. Prin sexualitate nu se intelege doar prezenta elementelor grafice cu nota erotica. Sexualitatea este principalul impuls care ne guverneaza psihologic existenta. Sexualitatea se poate exprima prin culori, linii sugestive, simboluri grafice derivate , sunete etc. Element sexual poate fi si un cap de iepuras care inconstient face conexiune in psihicul barbatilor cu brandul  Playboy sau expunerea unui banner in culori predominante ce au caracter provocator …etc . Concret un site ar trebui sa aiba puncte de interes sexual care daca, din motive de seriozitate a site-ului ,  nu se pot exprima clar prin siluete feminine sau elemente grafice cu conotatii erotice  trebuie sa se regaseasca in culori , linii curbe si simboluri cu influente subconstiente.
  2. A PATRA ETAPA IN CREAREA UNUI SITE este stabilirea complexitatii vocabularului . In afara de site-urile adresate unui grup tinta limitat , toate site-urile trebuie sa aiba un vocabular comun bazat pe o gama de cuvinte accesibile celor cu cultura sub-medie. In acest fel un site pe intelesul celor cu 8 clase va fi inteles si de cei cu studii superioare caz in care viceversa nu este valabila.
  3. A CINCEA ETAPA IN CREAREA UNUI SITE este stabilirea modului de transmitere a mesajului . Pentru aceasta exista 3 moduri : directiv, semidirectiv si nondirectiv si se stabilesc in functie de caracteristicile grupului tinta sau de planul de promovare stabilit .

–          Transmiterea directiva a mesajului este atunci cand in mod imperativ impunem un mesaj la nivel de axioma – “Noi suntem cei mai buni “ “ Acesta este cel mai ieftin produs “

–          Transmiterea semidirectiva a mesajului este atunci cand sugeram ceea ce vrem sa impunem – “ Parerea multora este ca suntem cei mai buni” “Dupa cum spun sondajele acest produs este cel mai ieftin “

–          Transmiterea nondirectiva a mesajului este atunci cand receptorul are posibilitatea sa aleaga “ Acestia suntem noi “ “ Acesta este produsul nostru “

  1. ULTIMA ETAPA ESTE STABILIREA PLANULUI DE PROMOVARE care teoretic trebuie sa se deruleze in paralel cu crearea site-ului si trebuie sa raspunda la 10 intrebari : PROMOVAREA 10 C

La crearea acestui articol s-a tinut cont de parerea echipei siteconstruct.ro si s-a apelat la persoane cu cunostinte avansate de grafica, psihologie, sociologie, promovare, comunicare , marketing si managemet.

Eticheta: , , ,

 

2 Comments

  1. Constantin spune:

    Buna ziua,
    Nu pot fi de acord cu tema manelistilor. In primul rand acestia nu prea au de a face cu IT-ul. Iar daca admitem ca sunt majoritari si (suficienti de)culti atunci sa propunem desfiintarea conservatoarelor, inchiderea teatrelor, salilor de opera, etc.
    Apoi cum as putea administra/modera un site care imi zgaraie ochii?
    Tema este interesanta si necesita a fi dezbatuta.

    Cu stima,

  2. admin spune:

    Nici eu nu sunt de acord cu tema manelistilor , nu ascult manele dar …. sunt majoritari …asta e ….
    Desfiintarea conservatorului nu va fi necesara deoarece ( si nu e gluma ) acum se editeaza o carte facuta de francezi , studiu care se va preda la Conservator si se numeste „Muzicile populare moderne ” adica …… manele.
    Tot fara glume va spun ca Adrian Copilul Minune pregateste impreuna cu cea mai mare orchestra sinfonica din Romania un spectacol….. am vazut un reportaj in care saracii muzicieni de conservator asteptau sa vina Adrian CM la repetitii si in locul lui a venit Copilul de aur ca Adrian era putin la vanatoare si nu avea timp de pierdut cu artisti adevarati….
    Sa nu uitam de staful de campanie a lui Traian Basescu in care s-au aflat numai oameni unu si unu …. si ei au stabilit ca ra fi ok sa faca campanie cu Guta si Roxana printesa Ardealului…..
    Sa nu uitam ca Taraf este postul de muzica cu cea mai mare audienta in Romania …..
    Chiar daca nu sunt manelist nu pot sa ignor numarul lor…… ce treaba au cu ITul ….. simplu …. eu administrez http://www.alberteinstein.ro de ex …. si nu scot nici un ban de acolo , administrez si http://www.manelisti.eu …. e aici se schimba deja si venitu si nr de vizitatori si tot …. .
    Sper ca sa apuc ziua in care in Romania sa nu mai fie manelisti, someri si sa fie pace in lume….. dar pana atunci stiu ca daca fac un site comercial care nu il poate utiliza si nu espe pe placul unui ascultator de guta…acel site nu va avea clienti …..
    De multe ori sunt pus in situatia de a trebui sa fac 2 site-uri pentru un client ….unul de imagine : stilat si aranjat si unul comercial care sa genereze profit…..
    Aceasta este realitatea , nu o putem ignora chiar daca nu ne place .

Resurse web design